Logo ontwerpideeën

logo ontwerp delft
 

Als het om design gaat, is Nederland allesbehalve voorspelbaar. Hun creativiteit komt voort uit een mix van het verleden van het land en de moderne kijk van vandaag. Nederlandse ontwerpers staan bekend om hun frisse en innovatieve ontwerpen die voortkomen uit begrip voor context en cultuur. Nederland geeft geboorte aan enkele van de meest originele logo ontwerpen die er zijn, dus het is geen verrassing dat ze ook enkele van de beste logo ontwerpen ter wereld hebben. Als u op zoek bent naar logo ontwerp ideeën die uw volgende visuele identiteit project kunnen inspireren, check dan onze favoriete designer voor logo ontwerp in Delft!

Nederlandse Spoorwegen

Nederlandse spoorwegen zijn een van de beste logo ontwerpen die er zijn. Het blauwe kleurenpalet, dat ook door de nationale vlag wordt gebruikt, vertegenwoordigt het maritieme erfgoed van het land. De afbeelding van twee gekruiste oranje vlaggen op een blauwe achtergrond staat ook voor de Nederlandse Oranje Revolutie, die eind 20e eeuw plaatsvond. Over het geheel genomen is het logo-ontwerp gedurfd, modern en verfijnd.

De oranje vlag staat ook voor de culturele diversiteit van het land. Oranje is de nationale kleur van veel landen, waaronder België, Ierland en Zuid-Afrika. De oranje kleur staat ook symbool voor innovatie en jeugd.

Het logo ontwerp is ook verwerkt in het logo van het merk. Dus als je een oranje vlag ziet met een blauwe achtergrond, weet je dat het een onderdeel is van de Nederlandse spoorwegmaatschappij. De oranje vlag symboliseert de diversiteit, innovatie en jeugdigheid van het land.

Mensgerichte merkontwikkeling

Human-centered branding is een relatief nieuw concept in de brandingindustrie. Het beoogt de producten van een bedrijf te verbinden met de menselijke ervaring. Op die manier hopen merken een sterkere band met hun klanten op te bouwen. Het Nederlandse ontwerp van het mensgerichte logo bestaat uit een blauwe cirkel met daarin een gele smiley. Dit ontwerp is geïnspireerd op het logo van de Nederlandse Oranjerevolutie. Behalve het gezichtje heeft het ontwerp niet veel te bieden. De blauwe cirkel is een van de meest populaire kleurenpaletten in logo ontwerp voorbeelden. Het wordt ook vaak gebruikt door Nederlandse spoorwegen. De gele smiley op de blauwe cirkel is een leuk detail, maar voegt niet echt iets toe aan het logo ontwerp.

Merken met gevoel voor humor

Feestdagen brengen het lekkerste in merken naar boven. Tijdens de kerstperiode versterken veel merken hun gevoel voor humor om meer memorabele campagnes te creëren. Terwijl de meeste voorbeelden van logo ontwerp Kerstmis als springplank gebruiken, hebben enkele hun creativiteit toegepast op andere feestdagen. Het Nederlandse chocolademerk Rietdrol besloot het paaskonijn te gebruiken als inspiratie voor het logo ontwerp. Het Paaskonijn-logo voor Rietdrol is een kruising tussen het California Raisin-logo en het Rietdrol-konijn-logo. Het California Raisin logo is gebaseerd op een Californische zongekleurde rozijn, terwijl het Rietdrol konijn logo gebaseerd is op een Nederlandse oranje vlag. Het logo combineert de bestaande logo-ontwerpen van de chocolademerken California Raisin en Rietdrol. Het logo ontwerp toont een oranje konijn met een oranje vlag. Het konijn heeft rozijnenogen, waardoor het op een California Raisin lijkt.

Conclusie

Het Nederlandse logo-ontwerp is modern en verfijnd. De oranje vlag staat ook voor de culturele diversiteit van het land. Oranje is de nationale kleur van veel landen, waaronder België, Ierland en Zuid-Afrika. De oranje kleur staat ook symbool voor innovatie en jeugd. Het human-centered branding-concept is relatief nieuw, maar wint aan kracht in de sector. Het beoogt een sterkere band op te bouwen tussen een merk en zijn producten. Het Nederlandse chocolademerk Rietdrol besloot het paaskonijn te gebruiken als inspiratie voor het logo-ontwerp. Het logo van het konijn combineert de bestaande logo's van de chocolademerken California Raisin en Rietdrol.