5 tips voor visuele ondersteuning in de klas

Visueel faciliteren

Als je leren zichtbaar wilt maken, moet je verschillende manieren vinden om leerlingen te laten zien wat ze in de klas leren. Of dat nu is door visuals te gebruiken, diagrammen te tekenen of sticky notes en post-its te gebruiken, je kunt verschillende manieren vinden om leren zichtbaar te maken. Het gebruik van visuals is om een aantal redenen belangrijk. Ten eerste, visuals stellen leerlingen in staat om informatie op een dieper niveau te verwerken dan wanneer alleen woorden worden gebruikt. Dit is vooral belangrijk bij informatie die voor leerlingen moeilijk te begrijpen is, zoals complexe wiskundige vergelijkingen en concepten.

Visuals kunnen ook de motivatie verhogen en leerlingen helpen betrokken te blijven bij het leren. Ze kunnen leerlingen helpen te visualiseren wat ze aan het leren zijn, waardoor het meer relatable en betekenisvol voor hen wordt. Bovendien kunnen leerlingen met behulp van visuals informatie effectiever verwerken, zodat ze meer leren in minder tijd.

Tekenen en schrijven.

Een andere manier om leren zichtbaar te maken is door visuele aanwijzingen te gebruiken. Dit kan bijvoorbeeld door kaarten, diagrammen en grafieken te tekenen om bepaalde concepten uit te leggen. U kunt ook stap-voor-stap instructies uitschrijven over hoe u een bepaalde taak moet uitvoeren. Op die manier creëer je een visuele prompt die voor leerlingen gemakkelijker te volgen en te begrijpen is. Visuele aanwijzingen kunnen ook worden gebruikt om een visueel geheugensteuntje te maken van wat leerlingen moeten studeren voor een bepaald examen. Dit is vooral nuttig voor studenten die test-gedreven leren. Dit zijn studenten die studeren op basis van hoe ze getoetst worden, in plaats van te onthouden waarom ze eigenlijk studeren. Wanneer je visuele herinneringen maakt van wat je nodig hebt om te studeren voor een examen, creëer je een visuele herinnering van de informatie die je hen probeert te leren.

Zorg voor afbeeldingen en foto's.

Een andere manier om leren zichtbaar te maken is door afbeeldingen en foto's te verstrekken. Dit kunnen afbeeldingen zijn van diagrammen, diagrammen van grafieken, en afbeeldingen van objecten die bestudeerd worden. Een bijzonder nuttige manier om afbeeldingen en foto's te gebruiken is ze in context te plaatsen met de rest van het cursusmateriaal. Als u bijvoorbeeld over het oude Rome studeert, kunt u foto's van Romeinse architectuur naast andere afbeeldingen van het oude Rome plaatsen. Op die manier kunnen de leerlingen zien hoe de afbeeldingen en foto's zich tot elkaar verhouden, wat het voor hen gemakkelijker maakt om ze te begrijpen.

Gebruik rekwisieten en materiaal.

Een andere manier om leren zichtbaar te maken is door rekwisieten en materiaal te gebruiken. Dit kan bijvoorbeeld door een model of tekening van een voorwerp te gebruiken, schaaldiagrammen te gebruiken en voorbeelden uit het echte leven te gebruiken om concepten uit te leggen. Het kan ook gaan om het gebruik van levensechte apparatuur om concepten te demonstreren, zoals een laptop met een levensechte simulatie. Bij wiskunde kunt u bijvoorbeeld een levensecht model van een automotor gebruiken om te laten zien hoe de getallen op een motor werken en hoe ze in een bepaald probleem worden gebruikt. U kunt ook een interactief model van een auto gebruiken om de effecten van snelheid, wrijving en versnelling in een probleem te laten zien. In al deze gevallen worden voorbeelden uit het echte leven en rekwisieten gebruikt om wat u in de klas leert zichtbaar te maken en gemakkelijker te begrijpen.

Samenvatting

Visuele ondersteuning is alles wat leerlingen helpt om te visualiseren wat ze in de klas leren – of dat nu is door middel van foto's, diagrammen, grafieken of inspirerende citaten. Het maakt alles gemakkelijker te begrijpen voor de leerlingen, wat betekent dat ze meer informatie van elke les zullen onthouden en het hele jaar door effectiever zullen leren.

Het is bewezen dat visuele ondersteuning een positief effect heeft op toetsscores, de motivatie verhoogt en het kortetermijngeheugen beter vasthoudt. Met andere woorden, visuele ondersteuning helpt leerlingen informatie beter te onthouden dan wanneer ze het alleen uit een leerboek zouden lezen.

Leren zichtbaar maken kan door visuele aanwijzingen, afbeeldingen en foto's, het gebruik van rekwisieten en apparatuur, en tactiele ondersteuning. Dit maakt het leren zichtbaar en begrijpelijker voor de leerlingen.

Ten slotte kan een positieve sfeer in het klaslokaal ervoor zorgen dat leerlingen zich meer welkom voelen en dat de kans groter is dat ze positief blijven als ze bij u in de klas zijn.